قديم 02 - 04 - 2011, 11:37 PM   رقم المشاركة : [6]
انسان
:: مجرد انسان ::

الصورة الرمزية انسان

انسان is on a distinguished road

اقتباس
انا كنت بسال لو عايز اعمل ثلاث انظمه ماك و ويندوز سفن و اوبنتو
انا قسمت ثلاث بارتشنات 25ج كل واحد وعملت الاول بنظام Fat
عشان الماك والثانى للويندوز ومثبت عليه حاليا وشغال والثالث للاوبنتو وفى ربع ساعه بيكون خلصان والحمد لله
الله يكرمك بس ازاى اخلى اسطوانة الماك تبوت معايا؟؟

اعتقد الافضل تبدأ بتنصيب ويندوز وبعده اوبنتو لأنك هتسطبها عن طريق ويندوز وبعدهم الماك لأن الماك هيلغيلك البوت وهتلاقيه بيدخل ماك مباشرة ومش هيدخل ويندوز الا لما تعدل اعدادات في البيوس خاصه بالهارد وعلشان تتفادى ده ممكن تسطب البرنامج الموجود هنا مع شرحه
http://www.damasgate.com/vb/t170480

اقتباس
لو عايز اعمل باك اب للاوبنتو ازاى وطبعا انا بعمل واحده للسفن هل يشترط تدابير معينه للباك اب فى حالة وجود اطتر من نظام تشغيل؟؟

باك اب الاوبنتو على حسب تسطيبها

يعني لو عملتها زي ما بقوللك وسطبتها عن طريق ويندوز - في الحاله دي بتنزل على البارتشن اللي هتختاره داخل مجلد اسمه ubuntu

ويكفيك تاخد المجلد ده كوبي وتنقله لاي مكان تاني , وأهم حاجه تاخد نسخه من ملفات البوت الموجوده على البارتشن C أو اللي عليه الويندوز , وأسماء الملفات هي :
wubildr
wubildr.mbr

وكده يبقى عندك نسخه من الاوبنتو احتياطيه بكامل اعداداتها وبطريقه سهله

وكمان فيه طريقه تانيه , وهي انك تاخد نسخه عن طريق ويندوز كأنها لويندوز لكن بس بتختار البارتشن اللي عليه اوبنتو وتقدر تعمل دي مع اي نظام

الطرق كتير فكر انتا بس وان شاء الله هتلاقي حلول

وأي خدمه يا غالي انتا تؤمر

توقيع انسان

لاَ خير في كاتِم العلم

• احترامك للقوانين دليل على وعيــك ورقــي تفكيـــرك .
  • احرص ان تكون انت من يلزم الاعضاء بفهم القوانين .
  • المنتدى لكم وأنشئ من اجلكم فحافظوا على بقاءه .
.....

اللهم من اعتز بك فلن يذل ، ومن اهتدى بك فلن يضل ، ومن استكثر بك فلن يقل ، ومن استقوى بك فلن يضعف ،
ومن استغنى بك فلن يفتقر، ومن استنصر بك فلن يخذل ، ومن استعان بك فلن يغلب ، ومن توكل عليك فلن يخيب ،
ومن جعلك ملاذه فلن يضيع ، ومن اعتصم بك فقد هدى إلى صراط مستقيم،اللهم فكن لنا وليا ونصيرا ، وكن لنا معينا ومجيرا ،
إنك كنت بنا بصيرا

اللهم صل و سلم و بارك علي سيدنا محمد و علي آله
و صحبه و سلم و الحمد لله رب العالمين
انسان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس